Δευτέρα 12 Μαρτίου 2012

Μιχάλης Σπέγγος - Το στοίχημα των ανθρώπων

Ο Μιχάλης πρώτα ήταν αγαπητός συγγραφέας και μετά έγινε αγαπητός φίλος. Πλέον έχω τη χαρά να συνεργαζόμαστε σε δύο ξεχωριστά συγγραφικά του σχέδια φέτος, αλλά αυτά ανήκουν στη σφαίρα επιρροής των βορειοδυτικών και θα τα παρουσιάσω εκεί αναλυτικά.

Σήμερα ανεβάζω ένα μέρος της συνέντευξης που έδωσε ο Μιχάλης Σπέγγος στην Ευθυμία Δεσποτάκη (επίσης αγαπητή συγγραφέας- διατηρεί το blog διαβάζοντας το βιβλίο των συμβάντων), και δημοσιεύθηκε στο λογοτεχνικό φόρουμ φαντασίας sff.gr




Για όσους διαβάζουν ελληνικό φανταστικό ήταν ο "κύριος Ιμπέριουμ" και τώρα τελευταία ο "Στοίχημα των Ανθρώπων". Το γεγονός παραμένει ότι ο Μιχάλης Σπέγγος είναι μια καθάρια φωνή που έχει κάτι να πει και το λέει με τρόπους που σε βάζουν σε σκέψεις. Ειδικά όταν έρχεται αντιμέτωπος με δώδεκα "τι".

1) Τι μπορεί να ωθήσει ένα θετικό επιστήμονα στη λογοτεχνία, στο διπλό ρόλο του αναγνώστη και του συγγραφέα;Διαβάζω από μικρό παιδί, διαβάζω κατά μέσο όρο γύρω στα 80 βιβλία το χρόνο, ξέρω θετικούς επιστήμονες που διαβάζουν ακόμη περισσότερο, άρα για το ρόλο του αναγνώστη ισχύουν, πιστεύω, τα ίδια με όλους ερεθίσματα. Για τη λογοτεχνική συγγραφή, είναι η κοινή ενασχόληση με σύμπαντα περίεργα με δικούς τους κανόνες, η τέχνη της δόμησης και της ανάλυσης, είναι η αντιμετώπιση του απροσδόκητου και της ανατροπής.

2) Τι διαδικασίες ακολουθεί η έμπνευσή σου; Από πού πηγάζει και πώς εκδηλώνεται;
Γράφω πάντα όταν κάτι με απασχολεί και θέλω είτε κάτι να πω, είτε να ρωτήσω. Παράδειγμα: Είναι ικανός ένας ηγέτης να αλλάξει ριζικά τη ροή της Ιστορίας ή αυτό αποτελεί ακόμη ένα μύθο και ο κάθε ηγέτης είναι δέσμιος της ιστορικής συγκυρίας, οπότε το μόνο που μπορούμε να μιλάμε είναι ο βαθμός της διαχείρισης. Και ακόμη περισσότερο προς ποια κατεύθυνση μπορεί να την αλλάξει. Έτσι ξεκίνησα να γράφω το Imperium. Τα ερεθίσματα πηγάζουν απ’ τις παραστάσεις, τη μόρφωσή μου, τις αντιλήψεις μου, από την εν γένη πορεία της ζωής μου. Εκδηλώνεται πάντα με την κατασκευή ενός φανταστικού κόσμου, όπου όλοι οι ήρωες πραγματικοί -γιατί χρησιμοποιώ και τέτοιους- ή φανταστικοί υπηρετούν τις ανάγκες της μυθοπλασίας μου. Στη συνέχεια αυτός ο κόσμος εξελίσσεται μετά από έρευνα -όταν χρειάζεται- αλγοριθμικά, όπως ακριβώς επιτάσσουν τα ερωτήματα, θεωρήματα, ή ακόμη και αξιώματα που έχω στο κεφάλι μου.

3) Τι προϋποθέσεις χρειάζεσαι για να γράψεις;
Ένα λάπτοπ, ησυχία και ένα -άντε δύο- ποτήρια κρασί.

4) Τι αντιδράσεις συναντάς σχετικά με τις λογοτεχνικές σου ανησυχίες στην καθημερινή σου ζωή, από τους οικείους σου, τους συναδέλφους σου και τους αναγνώστες σου;Απ’ τους οικείους μου έχω μέχρι στιγμής εισπράξει μόνο συμπαράσταση. Απ’ τους συναδέλφους διάφορα που καλύπτουν όλη τη γκάμα: Συμπαράσταση, επιδοκιμασία, αδιαφορία, υποκρισία, άσχετες παρατηρήσεις και κριτική, σχετικές παρατηρήσεις και δημιουργική κριτική, κακοπροαίρετη κριτική, συμβουλές, απορίες (αυτό το εκτιμώ παραπάνω απ’ όλα, όταν έρχεται ένας συνάδελφος και μου λέει έλα εδώ να συζητήσουμε πάνω σ αυτό ή σ εκείνο), ερωτήσεις για τις πωλήσεις, για τον εκδότη, για μεταφράσεις στο εξωτερικό. Και απ’ τους αναγνώστες ποικίλες. Από το σημείο να δεχτώ τηλεφωνήματα και γράμματα που να με θεωρούν λίγο κατώτερο του Ντοστογιέφσκι μέχρι το άλλο άκρο, να λένε ότι τα βιβλία μου θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν μόνο ως χαρτί τουαλέτας. Μετά πάντως από 12 χρόνια στη λογοτεχνία έχω πλέον ένα σκληρό πυρήνα αναγνωστών που με ακολουθεί και αυτό είναι το μεγαλύτερο στήριγμά μου. 


Η συνέχεια της συνέντευξης στο sff. Εκεί μπορείτε να βρείτε όχι μόνο θέματα που αφορούν το φανταστικό, αλλά και τη λογοτεχνία και τη συγγραφή γενικότερα. 

Δεν υπάρχουν σχόλια: